mandag den 13. juni 2011

Køkkenhaven

Når jeg tænker tilbage på min barndom, så var den køkkenhave vi havde kæmpe stor. Halvdelen af haven blev simpelthen brugt som køkkenhave. Og der var alt i den. Min mor gik hjemme hos os tre piger og brugte meget af sin tid i haven - og i køkkenhaven. Jeg husker det også, som om vi altid havde et lager af hjemmelavet saftevand (både hyldeblomst, hyldebær og mirabellesaft), syltede rødbeder, asier, alle mulige slags syltetøj og andre ting i glas til hele vinteren. Sikke et arbejde det har været! Jeg er sikker på at det er fra min barndom, at min haveinteresse stammer fra. Jeg gik tit en runde i haven med mine forældre om aftenen, for at følge med i, hvad der nu var sket med de forskellige planter og hvordan det så ud i køkkenhaven.
Hvis jeg sammeligner min mors køkkenhave fra dengang med min køkkenhave nu - ja, så er det jo nærmest bare et par små bede med lidt grøntsager i.. He he.
Men jeg er glad for vores lille køkkenhave og det er resten af familien også. Vi deles om den. Vi har lavet det som tre højbede - med træstammer rundt om, for at undgå for meget ukrudt i dem og for nemmere at kunne forbedre jorden i dem. Det fungere fint.
Børnene har et bed tilsammen i år. Sidste år havde de hvert sit bed og der var ingen grænser for alt det de havde deri. Men i år havde de fået erfaring (at passe en køkkenhave kræver at man luger i det - ellers bliver høsten ikke stor) - og valgte at dele et bed. Og der skulle kun en slags i det - Ærter!
Per har et bed, der er hans - kun med rødløg og porrer.
Så har vi et fælles bed - det er med alt muligt blandet. Der er både dild, to slags salat, radiser, persille, jordbær, jordskokker, gulerødder og morgenfruer. Se billedet nedenfor.
Og så har vi lavet et bed nederst i haven om til et kartoffelbed i år, og plantet dobbelt så mange kartofler som vi havde sidste år - for det var en succes.
Så jo - Vi har en køkkenhave. I en målestok der passer til os og den måde vi lever på.

Helena


De tre bede i forlængelse af hinanden


            Det fælles bed, med net over. Mest for at kattene ikke skulle grave i det og sprede frøene.


 Nu uden net. Nederst en række morgenfruen, nederst til venstre dild - til højre gulerødder, salat i lige linier lodret, to rækker radiser lige inden jordbærerne (som blev fråsået sidste år!). Øverst kruspersille og en jordskok. Man kan få meget ud af et lille bed :-).

                                                                 Børnenes ærtebed.

                                                                       En ærteplante

                                                                       Kartoffelbedet

                                                Bredbladet persille i stok. Hvis jeg ser bort fra min irritation over,
                                                at den er gået i stok, er det egentlig en smuk frodig plante.

                              Pers rødløg - med en række morgefruer der har sneget sig ind til højre ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...