torsdag den 23. juni 2011

Ærter

Vi har i år rigtig mange ærter i haven. Grunden til dette er faktisk, at børnene kun ville have ærter i deres lille køkkenhave i år. Jeg købte to frøposer med ærter og mente, at det ville række til 4 rækker ærter til hvert barn. Julie og jeg gik igang med lugning og såning - og nåede gennem hendes 4 rækker, så var der kun 6-7 ærter tilbage til Patrick.. Ups! Nå, men så måtte jeg jo købe to poser mere. Det blev en anden sort og fra et andet firma. De blev lagt i blød en uge efter de første. Da vi havde sået Patricks ærter, havde vi det dobbelte tilbage. Der må virkelig være meget forskel på, hvor mange ærter de forskellige frøfirmaer lægger i poserne. Alle andre højbede var sået til med andre ting, så der var ikke plads til de overskydende ærter..
Hvad gør man så?
Ja, de skulle jo ikke gå til spilde, for hele familien elsker at spise ærter.

Tjaa, Man er vel lidt kreativ. Jeg fik plantet en del ærter i kanten af jordbærbedet. Ca. 10 ærter blev plantet på en skråning med en trappe, hvor jeg også har blåbær og hostaer (ja, det er en underlig sammensætning, men de klæer hinanden), jeg puttede to ærter i en lille krukke i drivhuset og til sidst fyldte jeg en gammel zinkbalje med muldjord og såede de sidste ærter her. Se nedenstående billeder :-)

Vi skal nok få masser af ærter i år, for de pibler op de fleste af stederne.
Det skal lige nævnes, at de første poser med ærter blev købt ret billigt og dem jeg købte i anden omgang var over dobbelt så dyre - så pris og antal hænger sammen i dette tilfælde.

Mange ærtehilsner

Helena


                                                      De to ærter der blev plantet i drivhuset


                                  4 ærtespire på vej - på skænten mellem blåbær og hosta :-)


                                                 Zinkbalje fyldt med ærtespirer


 Børnenes bed lige efter at vi har plantet Julies ærter. De mørke streger er der, hvor vi har gjort jorden klar og vandet i rillerne på Patrick side af beddet - men løb tør for ærter..


                                                         Hov, det er jo ikke ærter!!? :-)
                                                         Det var vist mest for at blære mig
                                                         med mine dejlig jordbær.. Sorry..



Hedder det egentlig at plante eller at så ærter??

3 kommentarer:

  1. Måske hedder det at lægge ærter?
    Jeg ved det ikke, men dejligt ser det ud :)

    SvarSlet
  2. ja det kan være - hvis ikke du forveksler dem med lægge-kartofler :)
    Måske hedder det "at lægge lækre ærter"..

    SvarSlet
  3. Hej!
    Tack för hälsningen hos mig!
    Du frågade i ett tidigare inlägg om vad som finns i 'mitt'växthus?
    En gurka,4 olika tomater,1 chiliplanta.
    Sen har jag massor av perenna frösådder och sticklingar.
    Kram från mig!

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...