mandag den 18. juli 2011

Lavendelfarmen

I dag har vi været på besøg på Danmarks eneste lavendelfarm mellem Hjallerup og Dronninglund i Nordjylland. Og jeg tog en masse skønne billeder til jer :)

 Der er mange forskellige typer af lavendler på farmen. Se bare på de mange rækker!
         En mark med ene lavendel  - Gården Lavendelbo kan ses for enden af rækkerne.
                          På denne lilla bænk kan man sidde og nyde synet af den smukke mark
                                                       Stiklinge formeres i den lille drivhus
                                                           
                  Vi faldt for denne meget lys lilla lavendel - "Little Lady". Den er SÅ yndig.
                                                                        Kuk kuk
                                               Julie kan ses gennem dagens indkøb af lavendler :)
2 lys lilla "Little Lady" og 4 hvide "Nana Alba"
              Dangens indkøb plantet i større potter, da plantestedet ikke er helt klar endnu.
              Underligt - men sådan gør jeg tit; Køber planterne før jeg har pladsen klar til dem..
              Bag ved anes mine andre lavendler - den noget mørkere slags.

                                 Kom også til at købe den vidunderlige Lavendelhonning :)
                                                    - og nogle postkort med opskrifter på
                               Bemærk den søde tekst bag på honningglasset :) Ikke mindst det kreative logo
                                              Nu har I adressen, hvis I sku' få lyst til at kigge forbi.
      Ja, jeg blev så inspireret, at jeg straks måtte igang med at lave stiklinge af mine egne lavendler.
              hmmm..Gad vide om det er et godt tidspunkt lige nu?..

En dejlig tur til et dejligt sted, jeg slet ikke anede eksisterede mindre end en ½ times kørsel fra vores hjem. Tak for inspirationen til Idehaven for hendes indlæg på bloggen - da jeg ellers stadig ville gå rundt i uvidenhed :) Flere tips af denne slags er meget velkommen!
 Lavendelduftende hilsner
Helena

7 kommentarer:

  1. Det ser rigtig hyggeligt ud :-) Der må da også være en skøn duft sådan et sted :-)

    SvarSlet
  2. @Vivek. Ja, den var vidunderlig! Ikke mindst i den lille butik med alt muligt med lavendel; te, cremer, shampoo, sæbe, papir, servietter mm.

    SvarSlet
  3. Man kan næste fornemme hvilken skøn oplevelse det har været :-)
    Jeg kender godt det med krukkerne. Mine ny-indkøb kommer også meget tit i krukker og potter først. Det er ligesom man bedre kan placere dem, når man har gået og lært dem lidt at kende, ikke? :-)

    SvarSlet
  4. hej og tak for dit besøg. Lavendlerne må have været en vidunderlig oplevelse. Drømmer selv om at komme til Provence en dag og se dem! Men det er jo nemmere at køre til Nordjylland.

    ;)
    Eva

    SvarSlet
  5. @Hanne i haven: Det lyder rigtig godt på den måde du forklare det. Desværre tror jeg nu mere det er fordi, jeg køber mere end jeg har plads til :)

    @Eva: Hej og selv tak :)
    Ja kom du bare til Nordjylland, men det skal ikke være det eneste du køre efter, for så bliver du skuffet. Men drej indeom hvis du en dag alligevel er på vej til skagen :)

    SvarSlet
  6. Hej Helena.
    Har også besøgt Lavendelfarmen. Det er dog et par år siden og Fru Lavendelbo har fået større marker.
    Jeg elsker Lavendler og kan anbefale denne anvendelse.....
    1 hel kylling
    salt
    peber
    olivenolie
    Lavendel
    Gnid kylling ud- og indvendig med olie, salt og peber.
    Stop en buket Lavendler indeni.
    Steg på kuglegrill i ca 40 min(brug termometer).
    Server straks - til hvad som helst!
    Havde aldrig tænkt på Lavendel som spiselig, men nu får vi altid hel kylling sådan.

    SvarSlet
  7. @Lotte. Det lyder rigtig lækkert.Den må vi prøve. Tak for det :)

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...