fredag den 30. marts 2012

Frø af skærmliljen - Fredags Fristeren

Denne fredags-fristelse går ud på, at jeg har lyst til at forære nogle frø fra mine skærmliljer  - Agapanthus campanulatus til jer. Altså hvis der er nogen, der har lyst til at prøve kræfter med denne smukke plante.
Jeg såede selv mine skærmliljefrø for en uge siden og der er endnu ingen livstegn. Men jeg er fortrøstningsfuld, da jeg synes, at frøene minder om hostaens - og de er jo op til 6 uger om at spire.. Så der er håb endnu!
Sådan så selve blomsterskærmen ud i sommers.
 Sådan så den ud her i vinter..
 Her er en enkelt lille frøstand med de små papirstynde frø i.
 Jeg rystede alle frøene ud på bordet....
 ...og så samlede jeg sådan en lille bunke i hver frøpose
Som fem af mine læsere kan få tilsendt med posten.

Læg en kommentar herunder, hvis du er interesseret i at modtage en lille pose frø. Er der flere end 5 læsere, der melder sig - trækker jeg lod iblandt jer.

Ha' en rigtig dejlig weekend!

Fredagshilsner
Skt.Helena

11 kommentarer:

  1. Agapanthus campanulatus er en plante jeg aldrig har prøvet kræfter med, men vil da rigtig gerne forsøge, hvis jeg var en af de heldige frømodtagere :-D
    Jeg kan lige forestille mig sådan et par flotte eksemplarer stå oppe på vores terrasse. Det ville stensikkert se godt ud.
    Forårs forblæste hilsner fra Marianne.
    ps. Mine Hosta var ikke længere end en uge eller 2 om at spire. Måske fordi jeg havde fået det råd af Susanne Irming, at stille dem ved stuetemperatur. Det virkede over alt forventning.

    SvarSlet
  2. Det er første år jeg har Agapanthus campanulatus (de blå) købte 2 i Bilka.
    Det med frø er altid spændenede.

    Forblæste hilsner fra Mors.

    SvarSlet
  3. Jeg ville elske at eje store flotte Agapanthus, men har desværre ikke mulighed for at overvintre dem og har lovet mig selv at jeg KUN skal dyrke det der kan klare vinteren!! Derfor burde jeg ikke lægge en kommentar, men ville bare lige bidrage til jublen over denne skønne plante. Jeg er sikker på at modtagerne af dine frø bliver glade :o)

    SvarSlet
  4. LOVE TO HAVE - har ikke prøvet at dyrke den før - så bliver jeg heldig - skal den såes ude i mit store bed - håber at blive en lykkelig modtager

    SvarSlet
  5. det lyder spændende, det er en smuk plante. Jeg vil da gerne prøve at frøså.

    Kirsten fra Odense

    SvarSlet
  6. Jeg har både den blå og hvide - så jeg springer også over. Men har da aldrig tænkt på at tage frø!
    Mig der ellers altid er på frø jagt. Bare altså ikke hos mig selv!! Tak for ny viden.

    SvarSlet
  7. Hej
    Jeg har den som kan bo ude om vinteren, har ikke prøvet den anden.
    Hvilken en er det.?

    SvarSlet
  8. MUMS I´M IN! Jeg har en bette en fra Bilka, men jeg drømmer om at sætte en hel række langs terrassen ved huset :0)

    SvarSlet
  9. Vil I ikke sende mig jeres adresser på
    hmn@bbnpost.dk

    Så ser jeg om ikke der er nok til alle :-)

    SvarSlet
  10. Jeg har også taget frø for 10 år siden, såede dem i en styroporkasse. Om vinteren var de i drivhus de første par år. Så vidt jeg husker spirede de først næste forår. Jeg fik så mange planter, at jeg plantede dem i haven tæt op mod en sydvæg. Jeg havde dem vel ude i 4-5 år. De trivedes året rundt, de blomstrede sparsomt i august, og var egentlig lidt kedelige. derfor kom de igen i krukker og i drivhus om vinteren. De er langsomt døde af kulde de sidste 2 vintre.
    Hilsen Bente

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...