tirsdag den 1. maj 2012

Sen på den?? ...

Er det mig, der er sen på den, eller var jeg bare rigtig tidligt ude sidste år?? Jeg har lige kigget drivhus billeder fra sidste forår og det så sådan her ud:

(se tomatplanterne i venstre side)
Jeg ved godt, at jeg var lidt tidligere ude sidste år mht. plantning i drivhuset, end man normalt er. Men det var nok, fordi det var mit første drivhusår :-) Jeg høstede jo også meget tidligere end alle andre!

Billedet er taget den 30. april - og jeg kan se, at planterne er ret så store!! Men så langt er jeg slet ikke endnu. De planter jeg i år har frøsået, er knap kommet over kimblad-stadiet, pebrene og chili har slet ikke spiret endnu..
Nå, men det bliver vist ikke til tidlig høst i år.
Gider ikke have dårlig samvittighed! Men det er nu heller ikke dårlig samvittighed, jeg føler lige nu - Jeg får nærmere lidt kriller i fingrene for at komme igang :-) Specielt med det super gode vejr, vi har haft i dag!

Jeg hørte sidste år fra garvede drivhusejere, at man planter tomater til mors dag og agurker til fars dag - eller noget i den stil :-) Den regel kendte jeg ikke - og den blev da også gjort til skamme, da jeg høstede knap en måned før andre.

Hvornår plejer I at plante drivhuset til?

Sene hilsner
Skt.Helena

7 kommentarer:

  1. Den eneste regel jeg følger er at agurkerne først skal ud til grundlovsdag... måske kommer de ud lidt før! Ellers tror jeg midt i maj for tomater og chili...
    Der er ihvertfald ingen grund til dårlig samvittighed, det var da flot at du kunne høste så tidlige tomater sidste år. Det værste der kan ske (og det er jo slemt nok) er at planterne går i stå eller helt går til, men der findes vel altid en ekstra plante et eller andet sted. Så tror jeg heller ikke der er to år der er helt ens, vejr og vind og ikke mindst vores egen formåen kan jo spille os mange puds. God fornøjelse med den fortsatte tomatvækst :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. skidt med at planterne går i stå - bare de ikke går til.
      Så i tv i dag at der ville komme frostgrader om natten - i weekenden..
      Så har jeg pludselig ikke så travlt alligevel..

      Slet
  2. Jeg har ingen regler, men planter når vejret er til det - og det er det nok knap endnu... men min søster har længe plantet begge dele!
    Men det ser rigtigt hyggeligt ud i dit drivhus sidste år - og jeg kan godt forstå at det kribler i fingrene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nød det drivhus SÅ meget - og håber, at det ganteger sig igen i år :-)

      Har hun held med det din søster?

      Slet
  3. Jeg planter tomater først i maj og agurker midt i maj - det kan godt være at jeg er lidt tidligt ude med det, men det plejer nu at gå. Hvis der skulle være nattefrost, så har jeg da også en del stearinlys tændt:-)
    Held og lykke med dine tomater og agurker:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en god regel. Når de meldte koldt vejr sidste år viklede jeg lige lidt bobleplast omkring agurkeplanterne. Det virkede fint!

      Tak - og i lige måde :-)

      Slet
  4. Hej
    Tomaterne sættes i drivhuset her i midten af maj og agurken kommer først ud 5 juni.
    Det har været min hovedregel. Jeg har ikke varme i drivhuset og kommer ret hurtigt godt med. Det er en herlig tid at plante ud i drivhuset og vente på at kunne høste. Lige nu tager sommerblomsterne lidt plads, så det passer fint at det afløser hinanden.

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...