mandag den 4. februar 2013

Azalea mandag

Vi havde gæster det meste af lørdagen og her fik jeg to azalea fyldt med blomster. En lyserød og en hvid. Jeg mangler blomster og grønt her om vinteren - så de faldt på et tørt sted de to planter. Når intet blomstre ude er det jo herligt med små blomstrende "buske" inde.
Giverne sagde, at de jo kunne plantes ud til foråret. Sidste år fik jeg lavet mit rhododendronbed - så jeg tænkte straks, at de to azalea skulle plantes i det bed, da azalea jo er i familie med rhododendron.

Nu har jeg imidlertid søgt lidt oplysninger på nettet og kan læse mig frem til, at det nok er stueazalea, jeg har fået. Nogle af dem er hårdføre og andre er ikke... hmm..
Er der nogle af mine læsere, der kan se, hvilken slags jeg har fået - og om de skal i mit rhododendronbed til foråret, i en krukke i haven eller om de skal i drivhuset her i sommer og så ind igen til efteråret?
Ja, altså hvis de overlever herinde, mens vi venter på lidt højere temperature. For stueplanter er jeg ikke ret god til. Jeg glemmer nemlig at vande.. :-(

 En skøn hvid azalea

 og en ligeså skøn rosa - set fra oven

Ha' en god mandag :-)

Azalea hilsner
Skt.Helena

Et lille kig på lagkagen som gæsterne fik - Der er desværre ikke mere tilbage :-)


4 kommentarer:

  1. Jeg troede ikke at azalea man har inden døre, kunne overleve i haven. Men de kan de åbenbart af og til ... Under alle omstændigheder er de da dejlige lige nu hvor man godt kan trænge til noget med blomst i :-)

    Tak, og også en god mandag til dig!

    SvarSlet
  2. Tillykke med de fine blomster, hvor er de smukke. Jeg vil gætte på, at det er stueblomster. På dette tidspunkt er der ikke blomstrende azalier, men du kan sagtens plante dem ud om sommeren og tage dem ind igen til efteråret. Jeg tror ikke, de klarer vinteren ude, men sikkert heller ikke en sommer inde. Så ud i et bed når frosten er forbi og ind igen i oktober, det er mit råd.
    God dag til dig
    Lisbeth

    SvarSlet
  3. Dine smukke planter skal vandes i underskålen med kogt vand hvis de skal have en chance for at nå sommeren....jeg har haft held med at blante dem i en lidt større krukke som kan stå ude et "ikke brændende sol sted". Krukken må IKKE være for stor, så vil planten bruge energi på at lave rødder. Når den står i en krukke kan du jo tage den ind et køligt sted om vinteren hvor den alligevel kan få lidt lys.
    Held og lykke med de smukke men vanskelige planter.

    KH bedstemorkaren

    SvarSlet
  4. Uha de lyder ikke til at være nemme, mine små nye planter.. Øv også..
    Nå, men jeg vil forsøge at følge jeres foreskrifter og se om jeg kan holde liv i dem til de kan komme udenfor i et par krukker.
    Tak for jeres gode råd! :-)

    SvarSlet

Skriv gerne en kommentar!
Jeg læser dem alle med glæde og forsøger at besvare alle :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...